Найбіліші суперечки у кіровоградців, особливо старшого віку, викликає твердження
Петренка про те, що містяни зустрічали окупантів з хлібом-сіллю.
«Не всі, - каже історик. – Звичайно, не всі. Але багато хто. Давайте подумаємо, чому».
Іван Данилович починає читати – архівні документи, спогади про голод 1921-22, про розкуркулювання, про колективізацію, про Голодомор, про 1936-1937 рік… Короткі розповіді різних людей:
«Мого п'ятимісячного сина комсомолець кинув на підлогу, а мені наказав зняти одяг і йти на вулицю. Нашого тут вже нічого немає, навіть одягу». І коли слухаєш його, то починаєш розуміти. Це ж не були окремі епізоди – це були 20 років страху, приниження, насильства, фізичного знищення. Люди, які пережили це все і вижили, зустрічали б з хлібом-сіллю будь-кого. Тим більше, що, як каже історик, листівки про «Гітлера-визволителя», який вижене кровавого вождя, з'являлися в місті з самого початку війни.
За містом, на місці сучасної вулиці Коваленка (Конєва) був протитанковий рів. Прямо біля рову, десь на території сучасної обласної лікарні, кіровоградці розстелили килим, зустрічали «визволителів» частуванням, дівчата кидали квіти під ноги військовим…
А протитанковий рів німці використали – не пройшло і двох місяців. Саме в цьому рову вже 30 вересня загинули майже чотири тисячі євреїв. Кулі берегли, розстрілювали, за
свідченням кіровоградки
Анни Ігнатієвої, тільки дорослих чоловіків та жінок, діток та стареньких били по голові гумовою дубиною та зіштовхували в могилу.